Kwit.pl na tle światowych gigantów e-handlu

Zgodnie ze starym porzekadłem, aby firma osiągnęła sukces powinna od samego początku działalności mierzyć się z liderami danej branży. Na czele światowego rynku e-commerce od kilku lat bez wątpienia jest Amazon, Google Express oraz Instacart. Wszystkie niestety na chwilę obecną nie oferują swoich usług w Polsce. Jak wypada na ich tle Kwit.pl?

Amazon (Fresh&Prime Pantry)
Cena:

1. Prime Pantry: obowiązkowe jest członkostwo klubowe, które kosztuje $99 rocznie, dodatkowo każde “pudełko” w ramach “Prime Pantry Box” wynosi $5,99.

2. Fresh: przy zakupach powyżej $35 dostawa gratis, dodatkowo dochodzi koszt opłaty członkowskiej (Prime Membership).

Dostępność:

1. Prime Pantry: Cały obszar Stanów Zjednoczonych włączając Hawaje oraz Alaskę.

2. Fresh: Obszar Seattle, Północna i Południowa Kalifornia, Nowy Jork.

Sposób dostawy: Bezpośrednio do domu poprzez dostawcę lub dron. W niektórych regionach możliwy jest także odbiór osobisty w określonych punktach.

Zaopatrzenie: Własne bądź poprzez określonych dostawców.

Opis: Firma Jeffa Bezosa jest znana w Polsce głównie ze swoich magazynów i…dyskusji na temat warunków pracy panujących w tych miejscach. Nic w tym dziwnego, ponieważ Amazon zatrudnia w naszym kraju rzeszę ludzi, a niestety nie oferuje swoich usług, co przekłada się na spore zainteresowanie mediów i stawia firmę w mało korzystnym świetle. Jednakże wracając do sedna sprawy warto skupić się na dwóch typach usług: Fresh oraz Prime Pantry. Obie posiadają podobny charakter dostaw: “same-day” oraz “early-day” (tego samego dnia albo najpóźniej następnego poranka). Innowacyjność Prime Pantry polega na tym, że konsument robiąc zakupy wypełnia produktami swój “box”, przy czym widzi na bieżąco ilość wolnego miejsca obok opisu każdego produktu (np. pozostało 15%). System skrzynek jest o tyle korzystny, że użytkownik płaci wyłącznie $5,99 za koszt pudełka, więc dostawa jest niezależna od czynników takich jak odległość od miejsca zamieszkania, czy też waga asortymentu. Targetem tej usługi są głównie osoby kupujące w sieci asortyment z długim terminem przydatności do spożycia tj. proszki do prania, płyny do kąpieli itp. Czy istnieją wobec tego jakieś minusy? Z pewnością zaliczymy do nich skomplikowany i niewygodny system opłat oraz ograniczona baza produktowa (niektóre przedmioty można zamówić tylko, jako dodatek do stałych zleceń).



Z kolei Amazon Fresh nastawiony jest na asortyment o krótkim terminie spożycia. W jego ofercie znajdziemy szereg świeżych produktów od koperku po egzotyczne owoce. Klienci w wygodny sposób mogą składać zamówienia przez cały tydzień od godziny 6 rano do północy. W przypadku wyboru opcji dostawy do dwóch godzin jest ona całkowicie bezpłatna, zaś do godziny użytkownik musi zapłacić $8. Dużym plusem z pewnością jest także dbałość o wysoką jakość oferowanych produktów. Analizując amerykańskie blogi zajmujące się “testowaniem” e-sklepów zauważyliśmy, że Amazon stara się faktycznie zasłużyć na swój przydomek “fresh”, co widać na poniższym zdjęciu.



Od nas firma Jeffa Bezosa bezapelacyjnie otrzymuje duży plus za innowacyjne rozwiązania technologiczne. Jako pierwsza firma na świecie zamierza wprowadzić w 2015 roku dostarczanie zamówień za pomocą zaprogramowanego drona (Amazon Prime Air), który bezpośrednio z magazynu zabiera towar i “wysyła” pod dom klienta. Mało tego! Dzięki innemu urządzeniu, Amazon Dash, już teraz skanując kod produktu lub wymawiając jego nazwę jesteśmy w stanie skompletować nasz e-koszyk spożywczy w zaledwie kilka minut i bezpośrednio zrobić zakupy bez użycia komputera, czy też innego urządzenia mobilnego.



Instacart

Cena: $3,99 za dostawę w dwie godziny, $5,99 za dostawę w godzinę przy minimalnym zamówieniu $35. Możliwe są także nieograniczone bezpłatne dostawy, przy koszcie każdorazowym koszcie zamówienia powyżej $35 i uiszczeniu opłaty abonenckiej wynoszącej $100 za rok.

Dostępność: Stany Zjednoczone (Atlanta, Austin, Boulder, Boston, Chicago, Denver, Houston, Los Angeles, New York City, Philadelphia, Portland, San Francisco, San Jose, Seattle, Washington, DC.)

Sposób dostawy: Bezpośrednio do domu poprzez dostawcę pozyskanego poprzez proces crowdsourcingu.

Zaopatrzenie: Sklepy znajdujące się w okolicy.

Opis: Instacart w odróżnieniu od Amazona nie ma własnych magazynów, sterowników, czy też samochodów ciężarowych. Firma opiera się na działaniu tzw. “personal shopperów”, czyli osób które po otrzymaniu zamówienia kupują w okolicy określony towar i dowożą go pod drzwi odbiorcy. Aby zostać takim dostawcą wystarczy być wyłącznie osobą pełnoletnią i posiadać własne auto. Rozliczanie odbywa się na podstawie prowizji od wartości i ilości zrealizowanych zamówień oraz czasu dostawy (rekord to 12 minut!). Instacart tym samym współpracuje z wieloma lokalnymi sklepami, co przekłada się na zróżnicowaną i bogatą ofertę asortymentu. Użytkownicy serwisu poza szybkością dostaw cenią sobie również w tej firmie także profesjonalą obsługę klienta. Poza starannym zapakowaniem zakupów, konsumenci mogą korzystać także z pomocy wirtualnego konsultanta, który w przypadku wątpliwości doradzi, jakie produkty wybrać do swojego koszyka. Plusem jest także prosty i czytelny wygląd witryny, dzięki czemu nawet laik poradzi sobie ze zrobieniem e-zakupów. Jedyną negatywną rzeczą, którą dostrzegliśmy jest brak respektowania kart lojalnościowych oraz bonów. Jest to dosyć duże uchybienie, ponieważ robiąc codziennie zakupy można stracić wiele punktów konkursowych, czy też innych profitów wynikających z przywiązania klienta do marki.



Google Express

Cena: W okresie testowym pierwsze trzy miesiące są za darmo. Z kolei roczne członkostwo kosztuje $95, a w przypadku opcji abonamentowej wynosi $10 miesięcznie (przy minimalnym zamówieniu $15).

Dostępność: Stany Zjednoczone (regiony: San Francisco, Peninsula, San Jose, Wschodnie Los Angeles, Manhattan, Chicago, Boston and Washington, DC).

Sposób dostawy: Bezpośrednio do domu (przez całą dobę).

Zaopatrzenie: Sklepy partnerskie posiadające swoje placówki stacjonarne tj. Costco, Target, Toys “R” Us.

Opis: Google Express (dawniej Google Shopping Express) pozyskał rzeszę klientów, dzięki swojemu eksperymentalnemu programowi ekspresowych dostaw. Usługa przez pierwsze pół roku była darmowa, bez minimalnej wartości zamówienia, co zaangażowało konsumentów w ten projekt. Niestety obecnie członkostwo jest płatne, ale i tak jego cena jest konkurencyjna w stosunku do wyżej opisanego Amazona, z którym de facto firma prowadzi otwartą walkę o rynki zbytu. Google Express działa w bardzo prosty sposób. Klient dodaje do koszyka produkty dostępne na stronie, składa zamówienie i oczekuje na dostawę tego samego dnia (a teraz nawet w nocy!). Niewątpliwie na plus zasługuje fakt, że użytkownicy mają honorowane karty stałego klienta oraz mogą płacić chociażby bonami. Z kolei dużym minusem jest brak dostępności świeżego asortymentu (tylko produkty długoterminowe) oraz mało precyzyjne okna dostawy zamówień (brak konkretnej godziny tylko określone przedziały czasowe). Gigant z Mountain View stara się także funkcjonować w zgodzie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, dlatego wszystkie zakupy starannie pakuje w opakowania przyjazne środowisku.



Kwit.pl

Cena: Członkostwo jest bezpłatne, zaś koszt dostawy uzależniony jest od polityki danego sklepu dostępnego na platformie (od 0zł do 16zł)

Dostępność: Polska (regiony określone poprzez dostępność określonych sklepów).

Sposób dostawy: Odbiór osobisty w sklepie bądź bezpośrednia dostawa do domu (m.in. kurierem, czy też poprzez Pocztę Polską).

Zaopatrzenie: Sklepy partnerskie dostępne na terenie całej Polski.

Opis: Kwit.pl, należący do spółki Saving Cloud, cechuje się prostym i nieskomplikowanym designem. Użytkownik po wpisaniu kodu pocztowego wybiera po opisie określony sklep. Następnie dodaje produkty do koszyka, składa zamówienie i odbiera je przeważnie tego samego dnia. Zdecydowanym plusem jest bezpłatne członkostwo oraz bogaty wybór ponad 123 000 produktów (w tym świeże, bio, art. zwierzęce, czy też unikatowe art. własnej produkcji). Wartą uwagi opcją jest także możliwość dzielenia się tzw. “publicznymi koszykami”, czyli tematycznymi zestawami artykułów spożywczych, które mogą tworzyć przepis albo imprezowy niezbędnik. Co więcej platforma pozwala na monitorowanie zmian i wahań cen w ciągu ostatnich 30 dni (wraz z opcją powiadomień), dzięki czemu można w prosty sposób zrobić najtańsze zakupy online. Jedynym minusem pozostaje niezbyt duża ilość dostępnych sklepów. Jednakże Kwit.pl planuje w najbliższym czasie kolejne wdrożenia i integracje, w tym także, z lokalnymi sklepami!



Tagi: Nowość FMCG zakupy Online spożywka oszczędzanie biznes edelikatesy internet Amazon Instacart Google

Powrót do strony głownej bloga


comments powered by Disqus

Inne wpisy